Få varmen af kold kanvas

Du skal ringe kanvas, når du ikke har tid
Kold kanvas via telefonen hævdes at være den sværeste form for salg. Det skyldes, at du henvender dig til en virksomhed (eller person), der:
  • ikke kender dig
  • ikke kan se dig
  • har travlt
  • synes du er den 20. sælger, der ringer den pågældende uge
  • måske ikke har sat ord på sine behov før
  • måske ikke ved, at der findes et produkt eller en service, der kan dække vedkommendes forskellige behov

Det er altså i høj grad opad bakke, når du ringer — og det kan tage modet fra de fleste. Som i alt andet der er svært, handler det om at få nogle kilometer i benene. Og måden du gør det på, er ved bare at gribe knoglen og ringe ud. Rigtig meget endda. Men det er jo lettere sagt end gjort. For hvordan kommer man lige i gang, når man ikke bryder sig om at ringe kold kanvas eller føler sig tryg ved salgssituationen? Det er der heldigvis råd for.

Bange for afvisning

De fleste er bange for at blive afvist, når de ringer ud. Gælder det samme for dig, bliver dit fokus forkert. Et enkelt piv fra en potentiel kunde og du føler dig bekræftet i, at kunden ikke vil have noget med dig at gøre. Det vil fastholde dig i en negativ tilstand omkring det at ringe kold kanvas. Du skal derfor fokusere på noget andet i stedet.

Jeg læste engang om en amerikansk jobsøger, der “vidste” at der skulle 100 ansøgninger til at få et job. Hver gang hun fik et afslag blev hun derfor rigtig glad, fordi det bragte hende tættere på at få et job. Det er præcis den samme tankegang, du skal tage med dig i dit kanvassalg. Du skal indstille dig på at du kan få afslag, for så vil hvert afslag prelle af på dig. Men du skal naturligvis gå ind i hvert opkald med en vindermentalitet og en tyrkertro på, at den potentielle kunde kan se det fantastiske i det, du tilbyder.

Fokuser på det næste opkald

Derfor: fortæl dig selv, at du måske skal ringe til 10 potentielle kunder for at få et møde eller sælge en ydelse. Dermed ved du, at hvert enkelt opkald kun rykker dig en lille smule frem på brættet ad gangen, men du er på forhånd indstillet på, at det er “the name of the game”.

En af mine venner sælger via telefonen hver dag. Han har sat sig et mål om, at han dagligt skal ringe til 27 personer. Det er hans fokus. Han har mange års erfaring og lader sig på ingen måde slå ud af afslag — og det skal du heller ikke — og han ved, at der skal mange opkald til for at få ordrerne i hus og månedens omsætning hjem. Ved at fokusere på sit tal, ved han præcis, hvor mange han skal tale med. 14 personer før frokost og 13 efter. Det er til at have med at gøre. Og det flytter fokus til noget andet end frygten for en afvisning ved hvert enkelt kanvasopkald.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *