Har du lært, at det er en god idé at gentage fornavnet på den person, du taler med, så har du lært noget forkert. Det er pløk åndsvagt og spolerer dit salg mere end du aner. Den gode stemning skaber du på en helt anden måde.
Read MoreSpild ikke din tid på forkerte leads. Hvis du tror det er et succeskriterie at sende et tilbud afsted, så tager du fejl. For indkøberen er det omkostningsfrit at bede om et tilbud. For dig koster det tid og penge. Stol på din mavefornemmelse og lad være med at sende et tilbud, hvis det ikke føles rigtigt.
Jeg plejer at sige, at alle kan lære at sælge. Med det mener jeg, at salg på mange måder er ret banalt: du skal afdække et behov hos en potentiel kunde og efterfølgende sandsynliggøre, at du kan dække dette behov til en pris, hvor kunden får en økonomisk fordel ud af det eller i det mindste ikke bliver økonomisk dårligere stillet.
Read MoreI dag mødtes jeg med en ven på en café i Valby og fik dagens anledning til at nærstudere, hvordan andre sælger. Det elsker jeg. Hvordan prøver andre at sælge en vare, sælge op eller lave et krydssalg?
Read MoreHvis du ikke allerede har været på Joe & the Juice så kan jeg klart anbefale det. Det er ikke kun fordi du får nogle super gode sandwich (deres spicy tuna er fænomenal god), men også fordi de laver nogle rigtig gode juicer.
Read MoreNytåret er passeret med et par uger og det betyder, at vi alle er godt i gang igen i den sædvanlige trædemølle. Noget af det jeg godt kan lide ved nytåret og begyndelsen af et nyt år, er, at jeg føler, man begynder på en frisk.
Read MoreÅbne spørgsmål i new bizz er fantastiske, fordi de åbner kunderne op. Hvis jeg skal bedømme ud fra mine egne oplevelser, så må jeg sige, at det er alt, alt for sjældent, at jeg oplever en sælger, der gider bruge tiden på at formulere de helt basale hv-spørgsmål.
Read MoreSalget har sin egen anatomi, der er svær at komme uden om. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at det er en form for vedtaget norm, uden at det nogensinde er udtalt. I hvertfald når vi taler om vejen til det succesfulde salg.
Read MoreEFU-modellen bør ligge i baghovedet, hver gang du sælger eller booker møder. Og hvis du ikke har gættet det allerede, så skal du (igen-igen) fokusere på kundens behov. Stop dit produktfokus og tænk på kundens behov i stedet.
Read MoreWTF?! Du ringer new bizz og har en — synes du selv — helt fremragende samtale kørende med en potentiel kunde. Vedkommende siger ja til alt det, du spørger om og du tænker, at det da kun kan blive et homerun dette her.
Read MoreBrugen af et godt salgstrick kan udgøre forskellen på om et salgsopkald bliver succesfuldt eller ej. Jeg har gentaget flere gange, at nøglen til at få succes med kanvassalg ligger i at lytte til kundens behov og derefter at finde ud af, hvordan du skal sælge dit produkt eller din service ind — hvis kunden overhovedet har behovet. Ret banalt i virkeligheden.
Read More“Håber at du/I har lyst til at prøve”. Sådan stod der i en mail, jeg fik fornylig, hvor en sælger ville have mig til at prøve et abonnement af på et fagblad. Jeg ved ikke med dig, men det er ikke en formulering, der får mig til at hoppe i stolen af glæde og kaste mig over tilbuddet.
Read MoreJeg bliver ofte stillet spørgsmålet: “Hvordan får jeg kunden til at lægge en ordre?” Dette er relevant for både nye kunder — dvs dem, der har givet udtryk for at de vil bruge dig som leverandør — og for eksisterende kunder, som ikke har lagt en ordre hos dig i en given periode.
Read MoreOpfølgning over for et lead er afgørende i new bizz salg. Når jeg taler med andre omkring salg, så er der nok ikke noget, der kan irritere mig mere end når de ikke har indset, hvor vigtigt det er at følge op på en tidligere salgsindsats.
Read MoreSalg er en ret naturlig del ude af din hverdag og derfor er du måske bedre, end du går og regner med. Prøv at tænke over dette citat fra Estee Lauder. Vi sælger alle sammen hver dag, men det er ikke altid vi er bevidste om, at det faktisk er det, vi gør.
Read MoreDet nemmeste i verden er, at du hakker på dig selv over, at du ikke får ringet nok eller endnu engang har fået et afslag. Hvis du kan nikke genkendende til dette, så er det på tide, at du griber salgsarbejdet — og dig selv — an på en anden måde.
Read MoreHvad er det værste for dig, når du ringer kold kanvas? Er det ventetiden fra du har tastet nummeret til den potentielle nye kunde svarer? Er det frygten for at gå i stå undervejs i samtalen? Eller er du bange for at få en vred potentiel kunde i røret?
Read MoreNoget der gang på gang kan overraske mig er folk, der kun taler om sig selv. Jeg ved ikke hvor mange gange, jeg har siddet til et selskab hvor personen ved siden af mig, kun kunne tale, hvis han/hun blev spurgt om noget.
Read More