PERSONLIGT SALG: DU MÅ IKKE VÆRE EN SKYGGE AF DIG SELV

“Håber at du/I har lyst til at prøve”. Sådan stod der i en mail, jeg fik fornylig, hvor en sælger ville have mig til at prøve et abonnement af på et fagblad. Jeg ved ikke med dig, men det er ikke en formulering, der får mig til at hoppe i stolen af glæde og kaste mig over tilbuddet.

Personligt salg handler om et være begejstret. Hvis du er alt for ydmyg, når du skal sælge dig selv, kommer du ingen vegne. Du er nødt til at bide til bollen og vær tydelig om, hvad du gerne vil — og hvad kunden kan få ud af at bruge dig som leverandør. Kun derved kan du få et klart svar og finde ud af, om du skal bruge din tid aktivt et andet sted.

Men du skal gøre mere end det. Den mail jeg fik var produktorienteret — eller afsenderorienteret, om du vil. Den mail, jeg ville ønske, at jeg havde fået, er en mail, der er markedsorienteret — altså orienteret mod mig som modtager. Hvorfor? Fordi vedkommende så har sat sig ind i, hvordan hans produkt lige præcis kunne skabe værdi for mig i stedet for bare at bruge en standard “one-size-fits-nobody”-mail. Det giver en højere hitrate.

UFC, Ultimate Fighter, Fighting, Knockout, Ronda Rousey, MMA, Conor McGregor, Georges St-Pierre, GSP, George StPierre, Jon Jones, Donald Cerrone, Nate Diaz, Dana White, KO, Punch, Fight, Tapout, Tap out, mean, Face off, Octagon, Anderson Silva, Uriah Faber, Miesha Tate, Holly Holm, Frankie Edgar, Chuck Liddell, Paige Vanzant,

 

Det hedder personligt salg af en årsag

Tænk lige over det. Når du får en generel invitation til en fest og den er rundsendt til en bunke andre, føler du dig ikke lige så velkommen som hvis du havde fået en mail, der var stilet personligt til dig. Eventuelt med en lille personlig kommentar tilføjet.

Fællesnævneren i ovenstående er at du skal vise, at du oprigtigt interesserer dig for din (potentielle) kunde, at du skal tænke over, at “personligt salg” netop skal være personligt, og at du skal være klar i spyttet omkring den værdi, dit produkt eller serviceydelse kan skabe for dine kunder og hvorfor de skal slå til nu.

Uffe Erup Larsen